Social media-kanaal Pinterest groeit enorm en wordt steeds vaker ingezet als marketingtool door bedrijven. Misschien vraag je je af of je ook iets zou moeten doen met Pinterest, om je bedrijf te promoten, meer verkeer naar je website te trekken of meer verkopen te realiseren. Facebook en Instagram gebruik je misschien al. Wat voegt Pinterest toe, en voor welk type bedrijven is dit kanaal interessant?
Wat feitjes over Pinterest
In 2019 heeft Pinterest wereldwijd 291 miljoen actieve maandelijkse gebruikers, waarvan ca. 70-80% vrouw is. Het aantal gebruikers van Pinterest groeit flink, en ook het aandeel mannelijke gebruikers neemt toe. Maar liefst 87% van de actieve Pinterest-gebruikers geeft aan dat ze ooit iets hebben gekocht dankzij Pinterest, en 93% zegt dat ze Pinterest gebruiken als inspiratiebron voor het doen van een aankoop. In Nederland zijn er ongeveer 3 miljoen gebruikers.
Pinterest wordt een social media-kanaal genoemd, maar eigenlijk is het meer een zoekmachine. Mensen gebruiken Pinterest in een zoektocht naar ideeën, bijvoorbeeld voor hun volgende reis, voor hun huis, tuin of hun bruiloft. Ze zijn op zoek naar nieuwe meubels, kleding of recepten, of naar tips op het gebied van opvoeden, sporten en doe-het-zelven. Alles wat ze interessant vinden, bewaren (pinnen) ze op een van hun borden (een online prikbord) en/of ze klikken door naar het bijbehorende artikel of product. Pinterest biedt daardoor veel mogelijkheden voor bloggers, merken, winkels en webshops om meer verkeer naar hun website te trekken.
Waarom ik zo enthousiast ben over Pinterest
Zelf ben ik sinds anderhalf jaar echt actief op Pinterest, om meer verkeer naar mijn reisblog ‘Is het nog ver?’ te trekken. Lange tijd was Facebook het belangrijkste social media-kanaal voor mijn website, maar al na een paar maanden actiever ‘pinnen’ haalde Pinterest Facebook in. Voor de duidelijkheid: het meeste verkeer komt nog altijd via organic search (oftewel: Google) naar mijn blog. Maar het aantal bezoekers dat nu via Pinterest op mijn blog terechtkomt, is verviervoudigd ten opzichte van een jaar geleden. Daarbij is de ‘levensduur’ van een pin veel langer dan iets wat je deelt op bijvoorbeeld Twitter of Facebook. Een pin gaat maanden mee, zeker als je evergreen content (tijdloze content) deelt. Ter vergelijking: een bericht op Facebook heeft een gemiddelde levensduur van vijf uur. Ook belangrijk: Pinterest is gratis (tenzij je gaat adverteren). Voor mij zijn dit genoeg redenen om tijd te blijven investeren in Pinterest!
Voor welke bedrijven is Pinterest interessant?
De onderwerpen waarop het meest gezocht wordt, zijn wonen & interieur, reizen, eten & drinken, doe-het-zelven, sport & fitness en kleding. Dus als jouw bedrijf iets doet in een van deze categorieën, kan Pinterest helpen om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. Zeker als vrouwen de belangrijkste doelgroep van je bedrijf of product zijn. Het gebruik van Pinterest zorgt voor het vergroten van de naamsbekendheid van je bedrijf of product, meer verkeer naar de website, en meer conversies en nieuwe klanten.
Hoe werkt het?
Zoals ik hierboven al schreef, is Pinterest anders dan andere social media-kanalen. Pinterest wordt gebruikt als zoekmachine, en niet voor interactie met anderen. Je kan wel andere boards en accounts gaan volgen die je interessant vindt, maar daar blijft het meestal bij. Van de mogelijkheid om te reageren op pins of berichten te versturen wordt nauwelijks gebruikgemaakt. Het aantal volgers op Pinterest is daarom niet zo belangrijk, alles draait om het bereik van een pin. Pins worden namelijk niet alleen door de volgers van je account gezien, maar ook door anderen. Hoe meer mensen iets doen met een pin, hoe vaker de pin aan anderen getoond zal worden. Zo vergroot je je naamsbekendheid en het bereik van je pins.
Het is belangrijk om regelmatig te pinnen. Het is beter om meerdere keren per week iets nieuws te pinnen, dan in één keer heel veel. Gelukkig is het mogelijk om pins van tevoren in te plannen. Goede pins moeten voldoen aan een aantal voorwaarden, zoals aansprekende afbeeldingen in het juiste formaat (verticale afbeeldingen!), een goede omschrijving en het gebruik van de juiste zoekwoorden. En voor bedrijven en bloggers heel relevant: voeg een link naar je website – bijvoorbeeld naar een blog, categorie- of productpagina – toe. Zo vergroot je niet alleen de naamsbekendheid van je bedrijf of merk, maar ook het verkeer naar je website en het aantal sales. Kortom: een heel interessante marketingtool! Wanneer ga jij ermee beginnen?
Meer weten over Pinterest en hoe je het zou kunnen inzetten voor jouw bedrijf of blog? Of zou je er wel wat mee willen doen, maar heb je er geen tijd voor? Neem dan contact op met mij. Ik wil je er graag bij helpen!